@misc{oai:nied-repo.bosai.go.jp:00007221, author = {防災科学技術研究所 and National Research Institute for Earth Science and Disaster Resilience}, month = {}, note = {道路は、巨大地震後においても被災地が必要としている物資の運搬や救援に欠かせないインフラであり、道路橋には巨大地震後速やかに使用できることが求められています。しかしながら、過去の震災において、地震に起因する地盤の液状化により被害を受けた道路橋は少なくなく、復旧までに多くの期間を要しています。こうした経験を踏まえ、戦略的イノベーション創造プログラム(SIP)の一環として、平成30年2月、国立研究開発法人土木研究所との共同で、道路橋を対象とした世界最大規模の振動台実験を実施しました。本実験は、地震時挙動の解明と耐震補強技術の効果検証を行うことを目的としています。液状化により致命的な損傷が懸念される建設年次の古い道路橋を想定した「無補強供試体」と、道路交通を確保しつつ施工可能な耐震補強工法を施した「補強供試体」を製作し、設計基準に定められる地震動により加震しました。一連の実験により、道路橋の地震時挙動解明に有用なデータが得られました。また、実験した耐震補強工法により、道路橋の損傷を低減することが可能であることが明らかとなりました。, Roads are an essential infrastructure for transporting supplies and providing relief to disaster areas even right after a major earthquake. However, in past earthquakes, there have been many road bridges damaged due to liquefaction of the ground, and it has taken a long time to restore them. As part of the Strategic Innovation Program (SIP), a large-scale shaking table test was conducted for road bridges in collaboration with the Public Works Research Institute in 2018. The aim of this experiment was to clarify the behavior of bridges during earthquakes and to verify a seismic reinforcement technique. Unreinforced and reinforced specimens were prepared, with the former simulating old road bridges that are at risk of being fatally damaged by liquefaction, and the latter simulating bridges that have been reinforced using a seismic reinforcement method that can be implemented while ensuring the flow of road traffic, and they were shaken using seismic motion as defined in the design standards. A series of experiments has provided useful data for clarifying the behavior of road bridges during earthquakes and verifying the reinforcement., データ取得:2018年, Data acquisition period : 2018, お問い合わせ:asebi@bosai.go.jp, inquiry: asebi@bosai.go.jp}, title = {液状化地盤上の道路橋基礎の耐震補強技術に関する大規模実証実験}, year = {2020}, yomi = {ボウサイカガクギジュツケンキュウショ} }